Overblog
Editer l'article Suivre ce blog Administration + Créer mon blog

Archives

Publié par Messager

Pour des raisons esthétiques, nous diffusons séparement la réponse de notre ami Emmanuel Kandolo aux questions suscitées par son article intitulé " Emmanuel Kandolo raconte". Nous peaufinons la première partie de son message pour une publication incessante.

Antoine Nickel,  

Nalingi tomeka ko se comprendre mua moke. Nalobaki que Gina Efonge akenda na ISIFI te mpo abandaki kobela tango baninga baye bakeyi kosala mouvement oyo. Nabakisaki lisusu ete nzembo na ye ya B.P. (Betoko Pauline) ya munu ebimaki tango ye azalaki na ba soins epayi ya nganga na Ngiri-Ngiri.

Sika, soki Gina ayaki kokende na poto elongo na Anto Evoloko , elingi koloba te que akendeki poto puisque abandaki kobeta na ISIFI ou akendeki na poto na tournée ISIFI esalaki.  ISIFI etikala kokende na poto te mpe etikala kokende tournée na mboka mopaya te. Gina ayaki na ISIFI Melodia juste na cadre ya collaboration mpo azalaki na likopa moko na Anto. Bango mibale wana bayaki na poto na bourses ya conseil executif en tant que ba étudiants. Eyebani malamu que Gina na Anto batikala ata koleka 5ièm des humanités te, kasi bayaki mikili en tant que ba vrais-faux étudiants oyo bakendeki poto mpo na ko continuer soi-disant ba études na bango.

Na oyo etali séjour ya Gina na Anto na mikili, esengeli koloba tout de suite que bakendeleki miziki te na cadre ya ISIFI. Kasi vrai Gina abetaki na Zaiko puisque azalaki libre ya kosala yango mpe Zaiko e sollicitaki ye. Par contre, Anto, ye, moto moko te asalaki ye offre wana.

Na époque wana tango Anto ayaki kokota Paris, pasi nini amonaki te ? Epayi abandaki kofanda makambo nini kolo ndako amonisaki ye te ? Ye moko ayanganaka yango te : soki kolo kiboba akeyi libanga, Evoloko abandaki akotelengana libanda libanda na malili tee tango kolo ndako akozonga ; tina moko te natanga biloko oyo basala ye. En plus azalaki na mukanda te. Yango wana ayaki kozonga Kinshasa mpo souffrancce elekaki ndelo.

Tango azongi na Kinshasa, makambo alobaki sur Gina ezalaki sans conviction : ndenge nini akokaki kobengana Gina soki Gina azalaki nduliste na ye te ? Pourquoi atangaki ata esika moko te ISIFI (ya deux personnes ) ebetaki ? Na ba musiciens nini na période wana ? En revanche, Zaiko mpe ekotaki Paris na mayuya mpe babetaki na Métro Rennes mbala mibale.

Ndeko, ba déclarations ya Evoloko etonda ba contradictions : o reprendre ndenge akumisa Manuaku. Kasi tika nayebisa yo que abetisa kaka Manuaku wana ba solo Roxy abongiselaki ye na ba nzembo Eluzam na Mbeya Mbeya. Apesa Manuaku ba solo wana na munoko mpe Manuaku abeta yango ndenge Roxy abongisaki. Heure wana abandaki kotonga Manuaku epayi ya Roxy quoi que alalisaka miziki. Lisusu, oyebi que tango alonguaka Zaiko pour ISIFI abandaki koloba que natikeli ba mbendre Zaiko. Sima tango aye kokoma mitelengano, akenda kofukamela DV na Olemi mpo azonga na mouvement. Na sortie na ye na Ma Elika, Jossart atikela ye parole mpo ete aloba na public ya Zaiko mpo na nini azongi. Azalaki na soni mpe abandi kobeta munoko. Concernant Libanko na maladie ya Gina, soki olingi, tokosolola yango mbala ya sima.

Soki otali malamu na maye maleka na miziki na biso mpe na ba orchestres na biso okomona que ba collaboration mosusu esalama kaka na but ya kopesa élan na likambo moko prècis. Nakopesa yo mua ndakisa :

1.    Vicky Longomba na Armando Brazzos Moango babetaki na African Jazz mpona Table Ronde

2.    Rochereau Pascal Tabu a enregistra na O.K.Jazz pendant que African Jazz azalaki na Bruxelles na 1960

3.    Vicky Longomba asalaki Négros Succès pendant que atikala koyemba kuna te mpo azalaki kaka na O.K Jazz

4.    Nico Kassanda na Jean Kwamy Munsi babetaki na Afrisa na 1979-1980 mpo e permettre bango ba relancer na miziki

5.    Lidjo Kuempa ayaka na Anti Choc mpo amata na mikili

6.    Roxy Tshimpaka mpe asalaka ndenge moko na Zaiko na 1993 mpo aya mikili 

7.    Abeti Massiki na Vonga Aye babetaki na Docteur Nico Kassanda sans bazala na African Fiesta

8.    Na 1978, Grand Kallé, Docteur Nico , Déchaud, Rochereau na Géo Malebo basalaka ba enregistrements ya ba nzembo ya African Jazz

9.    Na 2004, Sam Manguana akota studio na Zaiko na enregistrement ya Empreinte

10.   Papa Wemba ayembaka na Afrisa sans pour autant alongua na Viva

Natangi ndenge okomi ba kombo ya ba musiciens ya Zaiko oyo bakendeki na poto. Tika sika natuna yo mua mituna :

1.    Ba musiciens oyo otangi bakendeki poto na cadre nini (mpo Zaiko ekendaki sur invitation ya JMPR) ?

2.    Nani abengisaki bango kuna ?

3.    Soki ezalaki kaka ba oyo otangi wana, pourquoi babengisaki Zaiko te à la place ya quelques musiciens ?

4.    Tango ba musiciens oyo otangi bakendeki poto, Zaiko etikalaki kobeta na ba musiciens nini na Kinshasa ?

5.    Ba musiciens nini batikalaki koyemba esika ya ba oyo bakendeki na poto?

Ndeko na ngai, na oyo etali ba rivalités entre ba nduliste, yeba que ezali superficielles te ndenge ozali kokanisa. Ba rivalités wana ebanda kala mpe souvent ememaka na mobulu makasi. Tika napesa yo ndakisa :

1.    Na 1959, tango African Jazz ekendaki poto mbala ya liboso, Rochereau Pascal Tabu atikalaki mpe akendaki na O.K.Jazz. Le fait kaka atiaki mongongo na ye na ba nzembo ya O.K Jazz, abetamaki makasi na ba fans ya African Jazz

2.    Franco azalaki na complexe makasi epayi ya Grand Kallé mpe na likunia ndenge Vicky na Brazzos bakendaki na Bruxelles. Yango wana retour na bango na O.K Jazz esengaka intervention ya groupe de Binza epayi ya mama Lucie Botayi

3.  Batu ya Thu Zaina na Zaiko babunda mbala boni mpo na ba rivalités ?

4.    Empire na Zaiko likambo ya basi te mutu ebimisaka bitumba kati na bango ? Tango bayaki elongo na Visa 80 na Bruxelles bazalaki na attitude nini?

5.    Youlou Mabiala na Bavon Marie-Marie  babandaki kowela nini ?

6.    Kester na Koffi nini ekabolaka bango ?

7.    Pourquoi Bozi abuakelaki Evoloko nzembo ya « Mbuta muntu na Choc Stars » ?

8.    Pourquoi Jossart na Verkys babunda na balabala na Kasa-Vubu ?

9.    Pourquoi André Bimi na Jules Wembadio (papa Wemba) bayokanaka te  bien que babandaki koyemba esika moko na Zaiko na clan Langa Langa? Ba rivalités wana yango te nde esalaki que Bimi ayemba te na 17ièm anniversaire ya Zaiko na Palais du peuple?Bimi na Dieudonné Nzolatima (Mbuta Mashakado) babandaki koyokana te mpo na nini? Et pourquoi Bimi akomaki kotambola na mbeli? Na mikolo mikoya tokolobela makambo oyo nionso na blog na biso oyo.

10.  Pourquoi Kester Emeneya akoma kofinga papa Wemba pamba pamba ?

12.  Pourquoi Gaby Lita Bembo abengana Bozi na Stukas ?

13.  Pourquoi Coco Anana abundaka na Bipoli?

Napesi yo mua ba ndakisa wana, en espèrant que oko comprendre mua moke. Yeba lisusu que soki omoni ba nduliste bazali koliya esika moko ndenge wana, elingi koloba te que yango ezali elembo ya boyokani kati na bango (est-ce oyebaka que na mokili oyo mingi bakufa na biloko batiela bango na biloko ya kolia nto mpe na masanga? Nazali na ba cas mingi oyo nayebi). Koliya esika moko ezali rien par rapport na oyo motema ebomba.

Soki omoni ba ndulistes ya ba orchestres ekeseni bazali koliya ndenge wana yeba que mutu oyo akobetisa bango ye nde asangisi bango bongo. Esalema mbala na mbala na Inter, palais du peuple, na N’sele, na Athénée de la Gombe mpe na foire lokola, na ba fêtes ya MPR ou oyo président Mobutu na bana baye babandaki kosalisa . Dernièrement tomonaki nini esalemaki na lancement ya franc congolais voir encore na mariage ya Joseph kabila : Ba oyo nionso bayembaki mpe baliaki esika moko na fête wana, bayokanaka malamu ? Otalaki bilili bia 2.000.000 $ US ? Sima ya komela kopo, elekaki ndenge nini ?

Mon frère, meka ozala mua prècis. Entre ba nzembo Eluzam ,Mbeya Mbeya, tee na création ya Langa Langa Stars, Evoloko abetaki kaka na Zaiko te. Na kati wana ISIFI (Lokole, Mélodia) ezalaki. Soki tolobi tolanda avant kokende ya Evoloko na ISIFI tokomona que na ba nzembo oyo : « Conseil » ya Zaiko, « Mimerita na Zina Zonga» ya Jossart Nyoka,  Evoloko ayemba yango te. Comment Zaiko ekoko  kokata moziki soki neti yango nde ezali kobetama soki ye akoti na concert?

Ba nzembo oyo ye ayemba neti « Charlotte à dieu na Athénée, Eluzam » ya Evoloko, Jossart ayemba yango, soki Evoloko azali na retard, Zaiko ebandaki  kobeta yango te tout simplement. Ndenge moko na « Souvenir Mondo na Fièvre Mondo », après ISIFI, soki Evoloko azali te, ba compositions na ye ebandaki kobetama te.

Soki ye Evoloko abandaki koyokana na Jossart na Ombale te période moko boye, ngai nakoyebisa yo que devant Jossart, Evoloko atikala kofongola monoko te mpe jamais Zaiko ekata miziki mpo Evoloko aye ou akomi na concert !!!!

Au sujet ya départ na Langa Langa Stars, tokende naino malembe malembe na masolo ma biso tee na ndenge tokokoma kuna.

Kosalema ya ISIFI, ezali ndenge ozali koloba wana te. Lisolo wana ezali na ba étapes mua mingi (kobanda na kokota ya Gina na Zaiko tee na mokolo papa Wemba apapolaki Mazaza mbata). Tokozongela yango mbala ya sima.

A propos de Pépé Félix, tanga maye nakomeli Messager : nasengi ye ameka kotiela biso ba nzembo oyo (misusu ezali déjà na blog na biso oyo) ndenge na proposer classification oyo mpo moto nionso asala comparaison na maye nakomi mpe na maye moko na moko akoyoka.

Ndeko, Samumga akotikala soliste ya liboso ou guitariste ya liboso oyo abeta guitare na mino, mutu, mokongo na ya kofandela na Zaire.  Ye na Docteur Nico na Bavon Marie-Marie  babandaki kobeta guitare na kosimba manche de travers (lelo oyo kaka kBongo wende nde asala biloko wana). Oyebi que tellement que abandaki kopolisa Manuaku mingi, bakomaki kobelela ye NDOKI YA NDOMBE WHOO, WHOO ! POLISA YE !!! WANA BA BUTS PAMBA PAMBA.  Na lelaka kaka ndenge akufa muana moke na 27ans.

Nabanzi que okoyanola ngai na mituna natuni yo. 

 

Dodo,  

Merci na ndenge obakisi sur wa Gina. Soki tozui temps na mbala ya sima tokokota na bozindo ya carrière ya Gina na Kinshasa. Yango wana nalingi kosala ba commentaires mingi te.

Natuni  ndeko Antoine Nickel mua mituna sur voyages ya ba nduliste oyo ye atangi na intervention na ye. Natuni ye lisusu ndenge nini Evoloko akokaki ko révoquer Gina pendant que Gina azalaki nduliste na ye te ?

Nalingaki nabakisa lisusu que yo oyebaki Lomino Alida.  Esalaka yo ndenge nini tango batu mingi balobelaka mungongo na ye te ? Ngai nalobelaka likambo wana mingi mpo première voix oyo asala na biloko ya Stukas etikala makasi. Timbre wana esimba biloko ya stukas makasi en plus ya constance oyo azalaki na yango. Lisusu, mingi bazali kaka focaliser na Zaiko pendant que défense ya Stukas ebandaki kosala biloko ya solo : yoka bokeseni ya chaque singa na accompa na basse !!!

Natiki yo na posa wana.    

 

 Ndeko Michel-kinzonzi,  

Tobanda masolo oyo mua kala na Congo 2000 na ba ndeko mosusu kuna, natangi Messager, Dio-Dio, Ricoco, Arafat, Kula, Chriso, Hiro-Hito, Mayi-Ndombe, BBentleyy, Likinga, Defalla, GMD, Moleki, Président, Strell, papa na Kikou, K2000, Wilco, Micheal, Guy le Coeur, Haha le prof, Roi David,  etc. tee na ndenge toye nayango na blog na biso oyo. Yango nasengi na ndeko messager, soki azui mua ngonga, abanda kotiya maye tosolola kuna na blog na biso oyo.

Na masolo oyo tozali kobeta awa, tobanzi ete ekozongisa ba makambo mingi maleka na mboka.   

 

Ndeko Sony Mokonzi, 

Na makanisi ma ngai ata mbala moko te nakoki koluka kokitisa Manuaku valeur na ye. Nayebi que abeta biloko na ye mpe eningisa. Kasi esengeli mpe tolobela oyo abandaki kopolisa ye, Samunga.

Mungi bakanisaka que Manuaku nde abanda kobeta na rapidité, ye mutu akotisa boye mais non ! Samunga asala ba kata wana avant ye. Yoka ba nzembo ya liboso oyo Zaiko ebimisa oyoka biloko abeta, sima yoka biloko Samunga abeta oko comprendre nani mutu abalola makambo. Est-ce que oyebaka que heure esengelaki babeta mbala ya mibale na foire, Zaiko eyaki te ? Yango etikala que bakimaka ndule wana bien que bayaki kopesa ba raisons que bazalaki na deux productions mpe esengelaki bakabola ba musiciens ngambo na ngambo. Yango nde etikala que Samunga : NDOKI YA NDOMBE WHOO, WHOO, mpo apolisaki ye lisusu. Mpe na nzembo ya "Nale Okendeke", Lita bembo aloba que : "tokomi na Fikin, bakimi biso..."

Yoka biloko nasengi na ndeko Messager atiela biso, sima oyoka ndenge nini Manuaku abandaki ko copier baninga sans scrupule. Soki mutu azali na preuve ya trichèrie en ce qui concerne Samunga (asala copie na biloko ya ngana te) atiela biso mpe toyoka !!!

Merci na makomi ma yo sur Gina na Dodoli. Tokomeka kozongela Libanko na Anti-Choc na mikolo mikoya liboso.

Natiki yo awa ndeko na ngai.

Muana Mangembo,  

Jossart abalaka Moleka te. Abalanaki nde na leki ya mama Moleka Liboke ya muasi. Kombo na ye  Marguerite Wangi (Maguy).Ba oyo bakanisaka que ye azali Moleka, bayebi ye malamu te.

 

Papa Toto,  

Na 1930, Province ya Léopoldville ebandaki kosangisa oyo eyaki kokoma : Kinshasa la capitale, Bas-Zaire na Bandundu. Yango nakomaki que Grand kallé abotama na Léopoldville conformement ya organisation territoriale mpe administrative ya tango wana.

Natiki yo awa, 

Musicalement,  

Emmanuel kandolo

 


merci mingi, ndeko emmanuel kandolo,nasali mua erreur na comparaison mosusu nasalaki entre la tout neige ya zaiko pe na topesi kombo eminence ya los nickelos,en realite nzembo yango ya los nickelos oyo nalingaki koloba nde nabosani titre na yango...debut ya guitare na yango ezali kaka lokola la tout neige,parole na yango nde oyo:EKOSUWA NGA LOKOLA PILIPILI....,guitare oyo justin abetaki pe na oyo pedro felix manuaku abetaki na la tout neige ezalaki kaka ndenge moko...

sonny mokonzi


Bonjour Emmanuel Kandolo,
Je regrette fort les polémiques que vous semblez installer sur cet espace qui devrait nous permettre de réunir nos mémoires et nonreproduire le climat malsain qu'on constate généralement sur les sites congolais.
Je ne pense pas que parler avec mépris des uns ou des autres puisse nous apporter sereinité et fraternité.
Vous m'avez adressé personnellement un texte assez virulent et posé tout un tas de questions. Mais je crois que, quoique je dise à ce propos, je ne vous convaincrai et pas et vous aurez toujours raison.
Si on peut apprécier que vous apportiez, comme d'autres, des témoignages marquants qui peuvent contribuer à la conservation de notre mémoire collective, je ne trouve pas nécessaires certains propos qui ne peuvent que nous orienter vers des directions stériles.
Vous avez bien fait de réagir à mon propos qui relatait un récit qui nous avait été raconté par Molunda juste devant la maison de Lita, avant une répétition (à l'époque, j'étais gamin,  je buvais, je ne fumais et ne fume toujours des substances illicites ! donc je n'ai pas rêvé) . Je voulais juste partager une histoire que j'ai entendue, malheureusement, vous m'avez pratiquement traité de menteur, voire d'usurpateur de la vérité !
Mais je ne peux vous en vouloir, ce n'est qu'une histoire sans importance, en tous cas, ma vie n'en dépend pas. Cela m'a juste peiné.

Je vais juste préciser mon sentiment personnel sur certaines choses évoquées.

On a bien compris que vous ne portez pas trop Pépé Manuaku et Anto Evoloko dans votre coeur, vous avez vos raisons mais cela ne doit pas vous amener à leur dénier un talent qui est, pourtant, reconnu par ailleurs.
Car réduire Pépé Felly à un vulgaire faussaire relève de la pure méchanceté, voire de la malhonnêteté. Le Congo a eu des grands guitaristes dont le Professeur Samunga que nous avons tous apprécié, chacun à sa manière. Mais vouloir à tout prix déclamer que Samunga était meilleur que Manuaku ne présente aucun intérêt et vous ne convaincrez pas grand monde, car nous avons tous vécu au Congo, à Kinshasa et ailleurs. Nous sommes tous dépositaires de cette mémoire collective et nous devons la partager et non essayer d'opposer des mémoires à d'autres, ni d'opposer les uns aux autres.
Je suis désolé, mais c
e débat qui consiste à dénigrer un des nos grands guitaristes dans l'espoir d'en élever un autre me chagrine beaucoup.
Le cri "POLISA YE ! " de Stukas, souvent lancé par Kisola, est apparu en 1977, peu avant la mort de Samunga, dans la série Mombombo Caïman (dans la série Moseka Mbuza, Lita Bembo alobi : rappelez-vous, cette dernière chanson était basée sur un solo de Manuaku dans Zaiko wawawa) . Ce cri était destiné à Bongo Wende qui venait de partir avec Lossikiya dans VLM, et non à Pépé Felly !
Bongo Wende aurait fui la concurrence de Samunga.
Moi, je pense toujours que le talent de l'un n'enlève rien à celui de l'autre.

Il n'est un secret pour personne qu'il arrivait à Anto Evoloko de dicter quelques notes à Pépé Felly en fonction de l'orientation qu'il voulait donner à ses chansons, mais je ne vois pas en quoi cela enleverait quelque chose au talent de Pépé, d'autant plus qu'au final c'est lui l'interprète de la partition, c'est lui qui met en musique.
N'oublions pas que chez nous, sur les disques, on marque auteur-compositeur pour désigner celui qui n'est le plus qu'auteur. La composition étant la partie musicale d'une chanson qui, chez nous, est l'oeuvre de plusieurs musiciens (au feeling) car la partition musicale n'est presque jamais écrite. Par exemple, les partitions de Meridjo ne lui sont pas données par l'auteur de la chanson et pourtant elles font partie intégrante de la composition.
Tout ça pour dire que je trouve ces genres d'affirmations stériles, peut-être je ne me trouve au bon endroit, à l'espace convivial et fraternel que j'imaginais. Tous les guitaristes qui ont suivi ont toujours fait du Pépé Felly.

Quant à
Anto Evoloko, le pauvre, qui en plus de se mordre les doigts d'avoir commis une énième erreur dans sa vie, doit penser à en finir s'il peut lire les propos que vous tenez à son égard. Là, il n'y a aucun : vous le haïssez ! En tous cas, c'est l'impression que j'en ai eu.
Je ne sais même pas si vous lui reconnaissez un peu de talent, ce même talent qui a toujours été reconnu et salué, de Père Buffalo à Rochereau en passant par Franco, Verckys, Gina, Wemba et j'en passe.
Rappelons juste en passant qu'Evoloko a été débauché à 15ans du groupe Map'S par DV et cie pour une seule et unique raison : il était surdoué !
Evoloko en a commis des très grosses erreurs dans sa vie et a souvent fait des mauvais choix, ça c'est certain. Son caractère difficile y a été pour beaucoup. Et cela lui a souvent amené des soucis et une vie pas toujours agréable. Mais cela constitue-t-il une raison d'avoir autant de mépris parce qu'il n'a pas su prendre la bonne direction ? Devrons-nous condamner tous ceux de nos compatriotes qui ont souffert dans leur vie quotidienne en Europe ? Peut-être que, tous ici, nous menons une vie de rêve, mais je ne pense que se réjouir des malheureux d'un autre (compatriote de surcroît) nous honore. Surtout quand ce compatriote nous apporte, à sa façon, quelques joies qui nous ont fait oublier, l'espace des quelques chansons, les situations pas toujours faciles que nous vivions.

Quoi qu'il en soit, quoi qu'il ait fait, je continue à penser qu'Anto Evoloko a été et restera un génie, un artiste de grand talent. Malgré son caractère difficile, Anto Evoloko a toujours collaboré de façon très positive dans les oeuvres des autres en plaçant sa voix de la meilleure manière qui soit : il suffit d'écouter des chansons comme  Zena, Mwana Wabi (Bimi), Essesse (Lengos), Yo Nalinga, BP ya munu (Gina), Soyotina, Selika, Kania (Vuelas), Liwa ya somo, Miyelele (Wemba), Mandeleli, Belobi, La Mignonne (Bozi), Crois-moi (Nyoka), Obi,  Révélation Femme NPP, Liziba (Pépé Felly), Yuvisa (Olemi), moults chansons de Langa-Langa Stars et j'en passe !
De grâce, ne le condamnons pas si vite et surtout ne l'oublions pas !


Tout comme je continuerai de croire que Pépé Felly a été et restera un génie de la guitare. Ce qui n'enlève rien aux autres grands artistes tels que le professeur Samunga, le docteur Nico et autres Attel Mbumba.

 
Mes consultations quotidiennes de ce site sont basées sur la lecture des témoignages sur le côté artistique, parfois nostalgique, de notre bonne musique, celle que l'on entend plus, et nullement sur les méchancetés qu'on peut lire sur les forums des autres sites.


Je suis désolé d'avoir étalé tous mes états d'âme et je vous demanderai à tous de m'en excuser, mais j'étais triste de lire ces propos à propos de Pépé Felly et Anto Evoloko, deux artistes qui ont beaucoup compté dans mon enfance. Leurs situations actuelles, surtout à Evoloko, ne doivent permettre  qu'on insulte autant leurs talents respectifs, qu'on salisse leurs noms. Ils ne méritent pas ça !

C'est ma dernière contribution sur ce chapitre, vu l'orientation des propos qui ne paraissent pas apporter grand chose.

Mon mot de la fin :

Malgré son caractère difficile, Anto Evoloko a toujours collaboré de façon très positive dans les oeuvres des autres en plaçant sa voix de la meilleure manière qui soit : il suffit d'écouter des chansons comme  Zena, Mwana Wabi (Bimi), Essesse (Lengos), Yo Nalinga, BP ya munu (Gina), Soyotina, Selika, Kania (Vuelas), Liwa ya somo, Miyelele (Wemba), Mandeleli, Belobi, La Mignonne (Bozi), Crois-moi (Nyoka), Obi,  Révélation Femme NPP, Liziba (Pépé Felly), Yuvisa (Olemi), moults chansons de Langa-Langa Stars et j'en passe !
Je lis même des conneries du style qu'il ne serait pas l'auteur de la chanson Onassis : pourquoi tant de haine !
Pour un grand auteur qu'il soit, Max Mongali n'a quand même pas écrit toutes les belles chansons de la musique congolaise ! Soyons sérieux ! Si 90% des chansons de Likinga, Bimi et Nyoka étaient ses oeuvres, cela ne veut pas dire qu'il a écrit toutes les chansons de la musique congolaise !


Anto Evoloko a commis des erreurs, voire des fautes graves. Mais, de grâce, NE LE CONDAMNONS PAS TROP VITE ET SURTOUT NE L'OUBLIONS PAS, quoiqu'il ait fait  !

Merci

PS : je vous conseille cette interview de Gina sur Radio Okapi pour certains détails et certaines vérités :

http://www.radiookapi.net/files/audio_file_12172.mp3

http://www.radiookapi.net/files/audio_file_12092.mp3



Antoine Nickel


Pour être informé des derniers articles, inscrivez vous :
Commenter cet article
A
Bonjour Emmanuel Kandolo,Je regrette fort les polémiques que vous semblez installer sur cet espace qui devrait nous permettre de réunir nos mémoires et nonreproduire le climat malsain qu'on constate généralement sur les sites congolais. Je ne pense pas que parler avec mépris des uns ou des autres puisse nous apporter sereinité et fraternité.Vous m'avez adressé personnellement un texte assez virulent et posé tout un tas de questions. Mais je crois que, quoique je dise à ce propos, je ne vous convaincrai et pas et vous aurez toujours raison.Si on peut apprécier que vous apportiez, comme d'autres, des témoignages marquants qui peuvent contribuer à la conservation de notre mémoire collective, je ne trouve pas nécessaires certains propos qui ne peuvent que nous orienter vers des directions stériles.Vous avez bien fait de réagir à mon propos qui relatait un récit qui nous avait été raconté par Molunda juste devant la maison de Lita, avant une répétition (à l'époque, j'étais gamin,  je buvais, je ne fumais et ne fume toujours des substances illicites ! donc je n'ai pas rêvé) . Je voulais juste partager une histoire que j'ai entendue, malheureusement, vous m'avez pratiquement traité de menteur, voire d'usurpateur de la vérité ! Mais je ne peux vous en vouloir, ce n'est qu'une histoire sans importance, en tous cas, ma vie n'en dépend pas. Cela m'a juste peiné.Je vais juste préciser mon sentiment personnel sur certaines choses évoquées.On a bien compris que vous ne portez pas trop Pépé Manuaku et Anto Evoloko dans votre coeur, vous avez vos raisons mais cela ne doit pas vous amener à leur dénier un talent qui est, pourtant, reconnu par ailleurs.Car réduire Pépé Felly à un vulgaire faussaire relève de la pure méchanceté, voire de la malhonnêteté. Le Congo a eu des grands guitaristes dont le Professeur Samunga que nous avons tous apprécié, chacun à sa manière. Mais vouloir à tout prix déclamer que Samunga était meilleur que Manuaku ne présente aucun intérêt et vous ne convaincrez pas grand monde, car nous avons tous vécu au Congo, à Kinshasa et ailleurs. Nous sommes tous dépositaires de cette mémoire collective et nous devons la partager et non essayer d'opposer des mémoires à d'autres, ni d'opposer les uns aux autres. Je suis désolé, mais ce débat qui consiste à dénigrer un des nos grands guitaristes dans l'espoir d'en élever un autre me chagrine beaucoup.Le cri "POLISA YE ! " de Stukas, souvent lancé par Kisola, est apparu en 1977, peu avant la mort de Samunga, dans la série Mombombo Caïman (dans la série Moseka Mbuza, Lita Bembo alobi : rappelez-vous, cette dernière chanson était basée sur un solo de Manuaku dans Zaiko wawawa) . Ce cri était destiné à Bongo Wende qui venait de partir avec Lossikiya dans VLM, et non à Pépé Felly !Bongo Wende aurait fui la concurrence de Samunga. Moi, je pense toujours que le talent de l'un n'enlève rien à celui de l'autre.Il n'est un secret pour personne qu'il arrivait à Anto Evoloko de dicter quelques notes à Pépé Felly en fonction de l'orientation qu'il voulait donner à ses chansons, mais je ne vois pas en quoi cela enleverait quelque chose au talent de Pépé, d'autant plus qu'au final c'est lui l'interprète de la partition, c'est lui qui met en musique.N'oublions pas que chez nous, sur les disques, on marque auteur-compositeur pour désigner celui qui n'est le plus qu'auteur. La composition étant la partie musicale d'une chanson qui, chez nous, est l'oeuvre de plusieurs musiciens (au feeling) car la partition musicale n'est presque jamais écrite. Par exemple, les partitions de Meridjo ne lui sont pas données par l'auteur de la chanson et pourtant elles font partie intégrante de la composition.Tout ça pour dire que je trouve ces genres d'affirmations stériles, peut-être je ne me trouve au bon endroit, à l'espace convivial et fraternel que j'imaginais. Tous les guitaristes qui ont suivi ont toujours fait du Pépé Felly.Quant à Anto Evoloko, le pauvre, qui en plus de se mordre les doigts d'avoir commis une énième erreur dans sa vie, doit penser à en finir s'il peut lire les propos que vous tenez à son égard. Là, il n'y a aucun : vous le haïssez ! En tous cas, c'est l'impression que j'en ai eu.Je ne sais même pas si vous lui reconnaissez un peu de talent, ce même talent qui a toujours été reconnu et salué, de Père Buffalo à Rochereau en passant par Franco, Verckys, Gina, Wemba et j'en passe. Rappelons juste en passant qu'Evoloko a été débauché à 15ans du groupe Map'S par DV et cie pour une seule et unique raison : il était surdoué !Evoloko en a commis des très grosses erreurs dans sa vie et a souvent fait des mauvais choix, ça c'est certain. Son caractère difficile y a été pour beaucoup. Et cela lui a souvent amené des soucis et une vie pas toujours agréable. Mais cela constitue-t-il une raison d'avoir autant de mépris parce qu'il n'a pas su prendre la bonne direction ? Devrons-nous condamner tous ceux de nos compatriotes qui ont souffert dans leur vie quotidienne en Europe ? Peut-être que, tous ici, nous menons une vie de rêve, mais je ne pense que se réjouir des malheureux d'un autre (compatriote de surcroît) nous honore. Surtout quand ce compatriote nous apporte, à sa façon, quelques joies qui nous ont fait oublier, l'espace des quelques chansons, les situations pas toujours faciles que nous vivions.Quoi qu'il en soit, quoi qu'il ait fait, je continue à penser qu'Anto Evoloko a été et restera un génie, un artiste de grand talent. Malgré son caractère difficile, Anto Evoloko a toujours collaboré de façon très positive dans les oeuvres des autres en plaçant sa voix de la meilleure manière qui soit : il suffit d'écouter des chansons comme  Zena, Mwana Wabi (Bimi), Essesse (Lengos), Yo Nalinga, BP ya munu (Gina), Soyotina, Selika, Kania (Vuelas), Liwa ya somo, Miyelele (Wemba), Mandeleli, Belobi, La Mignonne (Bozi), Crois-moi (Nyoka), Obi,  Révélation Femme NPP, Liziba (Pépé Felly), Yuvisa (Olemi), moults chansons de Langa-Langa Stars et j'en passe !De grâce, ne le condamnons pas si vite et surtout ne l'oublions pas !Tout comme je continuerai de croire que Pépé Felly a été et restera un génie de la guitare. Ce qui n'enlève rien aux autres grands artistes tels que le professeur Samunga, le docteur Nico et autres Attel Mbumba. Mes consultations quotidiennes de ce site sont basées sur la lecture des témoignages sur le côté artistique, parfois nostalgique, de notre bonne musique, celle que l'on entend plus, et nullement sur les méchancetés qu'on peut lire sur les forums des autres sites. Je suis désolé d'avoir étalé tous mes états d'âme et je vous demanderai à tous de m'en excuser, mais j'étais triste de lire ces propos à propos de Pépé Felly et Anto Evoloko, deux artistes qui ont beaucoup compté dans mon enfance. Leurs situations actuelles, surtout à Evoloko, ne doivent permettre  qu'on insulte autant leurs talents respectifs, qu'on salisse leurs noms. Ils ne méritent pas ça !C'est ma dernière contribution sur ce chapitre, vu l'orientation des propos qui ne paraissent pas apporter grand chose.Mon mot de la fin :Malgré son caractère difficile, Anto Evoloko a toujours collaboré
de façon très positive dans les oeuvres des autres en plaçant sa voix
de la meilleure manière qui soit : il suffit d'écouter des chansons
comme  Zena, Mwana Wabi (Bimi), Essesse (Lengos), Yo Nalinga, BP ya
munu (Gina), Soyotina, Selika, Kania (Vuelas), Liwa ya somo, Miyelele
(Wemba), Mandeleli, Belobi, La Mignonne (Bozi), Crois-moi (Nyoka),
Obi,  Révélation Femme NPP, Liziba (Pépé Felly), Yuvisa (Olemi), moults
chansons de Langa-Langa Stars et j'en passe !Je lis même des conneries du style qu'il ne serait pas l'auteur de la chanson Onassis : pourquoi tant de haine !Pour un grand auteur qu'il soit, Max Mongali n'a quand même pas écrit toutes les belles chansons de la musique congolaise ! Soyons sérieux ! Si 90% des chansons de Likinga, Bimi et Nyoka étaient ses oeuvres, cela ne veut pas dire qu'il a écrit toutes les chansons de la musique congolaise !Anto Evoloko a commis des erreurs, voire des fautes graves. Mais, de grâce, NE LE CONDAMNONS PAS TROP VITE ET SURTOUT NE L'OUBLIONS PAS, quoiqu'il ait fait  !MerciPS : je vous conseille cette interview de Gina sur Radio Okapi pour certains détails et certaines vérités :http://www.radiookapi.net/files/audio_file_12172.mp3http://www.radiookapi.net/files/audio_file_12092.mp3Antoine Nickel
Répondre
S
merci mingi, ndeko emmanuel kandolo,nasali mua erreur na comparaison mosusu nasalaki entre la tout neige ya zaiko pe na topesi kombo eminence ya los nickelos,en realite nzembo yango ya los nickelos oyo nalingaki koloba nde nabosani titre na yango...debut ya guitare na yango ezali kaka lokola la tout neige,parole na yango nde oyo:EKOSUWA NGA LOKOLA PILIPILI....,guitare oyo justin abetaki pe na oyo pedro felix manuaku abetaki na la tout neige ezalaki kaka ndenge moko...
Répondre