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Publié par Messager

 Lorsque nous concluons un sujet, cela ne veut pas dire que les autres n'ont plus le droit d'ajouter  un mot. Chacun, selon son entendement peut toujours relancer un débat, quelle que soit son ancienneté. Nous vous livrons le point de vue de notre frère Emmanuel Kandolo sur les différents sujets débattus dernièrement sur notre blog. C'est une façon d'accorder la parole à ceux qui ne peuvent pas s'exprimer durant les jours de la semaine, pour des raisons professionnelles. (messager)

Sujet : Ne touchez à ma dot !!!

 

Ndeko La fifi,

 

Ozali ko mélanger makambo ebele : immigration en rien ezali kopekisa mutu a garder ba coutumes na ye. Ozali ko réclamer suppression ya dot epayi ya nani ? Et pourquoi ?  Est-ce que aspect symbolique ezali synonyme ya kopesa muke ? Symbole ya dot ezali nini au juste ? Pourquoi ozali komona dualisme entre le droit coutumier congolais et le droit positif européen ? Pourquoi le droit européen ezali ko substituer le droit civil français (Code civil)  na cas ya dualisme soki ezali ko exister ? Dot yango tozali kolobela, ezali na makasi te. Soki famille ya mobali emoni avec raison que bazali kosenga yango biloko oyo ekokokisa te, esengeli etika kosenga libala na muasi wana, ekende koluka muasi mususu !

Tango tozali kolobela dot na aspect négatif na yango, esengegeli toyebaka mpe que na poto, batu mususu oyo basengelaka muana muasi dot bazalaka vraiment ba parents ya muasi te. Mususu azali na ye ami ya motema ya mama ou ya papa, batanga ba classe moko, etc. ba cas ezali mingi. Na kati wana mpe, soki fille azali na baboti na ye te, esali que sœur na ye ou ndeko ya papa ou maman nde abalisi ye, na kosenga dot, neti « remboursement » ya ba mbongo  oyo asalela muana ya muasi ba dépenses a récupérer yango, etc. Makambo ezali ebele. Yango wana esengeli nde tosala keba. Ndenge Joseph Pululu alobi, ba kinzozi wana ezali mpe lokola mise à l’épreuve ! Yango ezali « scénario  artificiel » ya koluka réconciliation na likambo ezali kokabola ba opinions entre les deux familles. Ebongo sika, soki koyokana solo ya munoko wana elekaki te, koyebana ya degré ya koluka point de rencontre ekozala wapi ? Tobosana te, libala ezali kaka bisengo te, ezali kaka likambo ya batu mibale te ! Mpo Kinzozi ya famille ekoki mpe kosalema soki ba ye babalani bazali kobota te. Ekosenga ba familles bafanda, basolola mpe baluka solution. Et solution mpe ekoki kowuta kaka na masolo wana.

Débat oyo ya kozua muasi neti marchandise par ce que boye na boye, ezali un faux débat. Evitons de fois ko relayer ba visions ya ba féministes oyo bayebi rien sur ba réalités ya culture na biso. Na ba confusions wana yango incompréhension ebotamaka na utilisation ya ba termes infidélité, tromperie. Tokeba na bilatalata ya ba visions oyo ezali kokende te na ba traditions et coutumes na biso. Choc de cultures, oui ! Dictature ou suprématie culturelle, non !

Patriotiquement,

 

Emmanuel Kandolo

 

P.S. Na R.D.Congo la dot n’est pas remboursable quelque soit le motif na fin du contrat ya mariage !!! Tanga Code zaïrois de la famille na oyo etali remboursement ya dot na sujet ya : A quand la fin de la dot ? En plus, ata na coutume na cas ya décès ya muasi ou ya mobali remboursement ya dot elobamaka te !


Sujet : Réponses d’E.Kandolo aux questions actuelles du blog

 

Maitre Kula,

 

Ndenge nini Président Obama aye epayi na bino, botieli ye tapis rouge te, honneur militaire te, neige ya salite bolongoli bien te mpe bokosi batu que baya te pamba te bakomona ye te, est-ce que bayambaka mopaya ndenge wana? Wapi hospitalité na bino ? Hein, bosali kaka neti boyebi makambu te !!! En plus, na comprendre te na ba images namoni, Michaëlle Jean, gouverneur générale, a hésiter kopesa Obama bisous neti position ezoyebana te, alors que bana mama de bazali ba chefs d’Etat ya ba grandes puissances mondiales !!!  Nakamue fort. Zela tango akoya awa, okomona ndenge tokoyamba ye (rire)!!!

Tozongela masolo. Yo moko oyebi ndenge tosalaka débat sur aminisme na christianisme. Kasi na oyo etali lisolo ya miziki ya molimo na musuni, nabanzi que sur le plan ya espace, soki miziki ya molimo ezali ko percer na matanga ya ba Congolais, elingi koloba que miziki ya mosuni ezali en perte de vitesse. Débat ezali wana. Sika esengeli nde miziki ya mokili esala nionso ekoki mpo elonga terrain. Certes, soki ezali vraiment ko tenir te, mbeba ezali nde na baye bazali kosala yango, bayebi lisusu kosala bokeseni te entre miziki na makelele. Soki oyoki ba nzembo neti « Mokolo ya Liwa » ya Grand Kallé, « Arsène Dionge » ya Rochereau, « Liwa ya Wetshi » ya Franco, «  Liwa ya Champagne » ya Kwamy,  « Au revoir Kidicho » Ya Jeannot Bombenga,  « Liwa ya Timothée » ya Roger Izeidi, « Immémoriale Kallé », Franco na Rochereau, « Buwule » ya Simaro Lutumba,  « Attention na sida » ya Franco, etc. différence ezali munene sur tous les plans. Bon, totala soki avenir ekozala ndenge nini. Kasi tobosana te que nzela oyo ba frère Menthe, Vox populi, vox Dei ebandaka na yango, ezali oyo ya lelo te. Mua ba dérapages ebandi kokota na mabanga. Ezali peut-être ebandeli ya dérives vers le connu ?

 

Mon frère, Kobosana te que avant ba couple Buloba, frère Menthe,  etc. ba babima, déjà ba chorales protestantes, kimbaguistes na catholiques basala déjà  ba carnets de chants na quatre langues nationales,  misambu ya nzambi, toyembani, etc. enregistrements na RE.NA.PEC. Soki ozali koyeba lisusu na télé-Zaire, ba dimanches entre : 9 : 00h. na 12 : 00h. ba  émissions religieuses ebandaki koleka, na kati bayembi babandaki koyemba. Chorale katangaise na fanfare ya armée du salut mpe ebimisaki ba nzembo na yango.

Kotiya libaya elingi koloba kosala musique commerciale.  Ba chorales ebandaki kopesa ba concerts na bango  na ba églises ou ba salles neti ya collège boboto, cultrana, salle de promotion ya UNI.KIN., ezalaki na intention moko te na oyo ya lelo. Soki lelo oyo miziki ya molimo ekomi ndenge ekomi wana ezali mpe suite na situation économique et sociale ya R.D.Congo. Au fond, miziki ya molimo na ya musuni ezali kaka kosepelisa motema : mutu oyo azali koyoka nzembo oyo alingaka ezala ya molimo ou ya musuni, bango nionso bazalai koyoka nsayi moko na motema. Na nsayi wana chacun se retrouve par rapport na ba joies, ba déceptions ya vie quotidienne.

 

Patriotiquement,

 

 

Emmanuel Kandolo


Sujet : A quand la fin de la coutume de la dot?

 

Ba ndeko,

 

Tango tozali kosolola makambu etali ba coutumes et traditions, esengeli na biso te tozalaka trop général mpo ba coutumes et traditions na mboka na biso ezali ebele, ekeseni mpe ekokani te. Ngai nakomeka kolobela likambo ya dot na Kasai epayi na biso bena Lulua na ba Luba. Epayi ya bena Lulua na ba Luba, dot ebengamaka  : Biuma bia dibaka . Yango nde e officialisaka relation ya muasi na mobali. Dot yango ekoki kopesama en partie (fongola lopango). Kasi yambo muasi akende epayi ya mobali na ye, esengeli yango epesama mobimba (kanga lopango)

Dot ezali na signification nini epayi ya ba bena Lulua na ba Luba ? Yango ezali elembo munene oyo ezali kosala libala kati na muasi na mobali na alliance entre ba familles mibale oyo ebalisi muasi na mobali mpe du coup na acte wana, ezali ko sceller (ko linga) fidélité ya muasi epayi ya mobali na ye. Par fidélité, il faut entendre le fait que muasi akoki kopesa nzotu na ye na  mobali mususu te ; akoki kondima  mpe kozua cadeau ewuti na mobali mususu te ; akoki komikueyisa na maboko ya mobali mosusu te, etc. Soki abuki bikila oyo, elingi koloba que asali Tshibindi ! Dés lors que  libota ou famille ya muasi endimi dot, muasi akomi officiellement muasi ya libala, muasi ya batu, ata azali naino epayi ya ba boti baye. Ba nkoko ba sceller mariage oyo. Bon, ba cérémonies mosusu elekaka neti : Kutaha lukunyi. Yango elingi koloba que muasi a kolaka ndayi ya fidélité na mobali na ye na komikebisa na ba tentations oyo ekoki kokweyisa ye na mobulu ndenge tolobaka na tshiluba : Kuenda masandji = commettre l’adultère ou kusambuka biuma = trahir la dot.

Pona nini dot epesamaka ?

Tango muana muasi abotami na libota, yango elingi koloba que mama aboteli libota mosusu muana mpo muana muasi famille na ye ezali famille ya futur mobali na ye. Ye akokende, akolongua na ndako ya baboti ba ye soki akoli mpe abali. Yango wana kokolisa muana ya muasi ezali musala baboti bazali kosala mpo na lokumu na bango mpe mpo na bolamu ya libota na mobali mosusu : kotangisa ye ba kelasi, kolakisa ye nzela ya komibatela na pite, kotangisa  mpe kolengele ye ndenge nini akoki kobatela nzotu na ye, ezaleli na ye ya mikolo nionso : na misala mia ndaku, bitinda, kotosa, kotiya nzungu na moto, kosokola bilamba,  kotosa ba boti na ba kulutu, kozala na motema monene, koyina moyibi ; goïgoï ; ekobo, égoïsme, etc.  Nionso oyo ezali musala makasi. Yango wana, soki mobali alingi kobala muasi, famille ya mobali eponaka muana ya muasi na kati na ba familles oyo yango eyebi malamu. Soki muana oyo akokisi mbula ya kobala azuami te ou azali te na ba familles oyo bayebi, bakoki ko se référer na familles oyo eyebani na bango malamu soki bakoki kosala mission wana à travers ba très bonnes relations na bango. Par ailleurs, soki muasi azuami na cadre ya ba relations ya familles te, et que mobali asepeli na muasi amonaka, famille ya mobali ekosala mua « investigation » mpo eyeba future belle fille na famille na ye soki bazali na réputation nini ? Investigation wana ekosalema na toute discrétion. Soki ba résultats ezali concluantes, wana famille ya muana mobali ekotinda messager (oyo ya biso te, kasi ya bango) mpo na kosolola na projet ya introduction mpo na ko approcher la fille mpo mobali ameka koyeba ye na oyo etali bizaleli na efandeli na ye : Kutantshila nsonga kaji.

Etape ya sima, soki mua habitude ekomi, mobali akobanda komema muana muasi na famille na ye mobali. Na ba visites wana nde ba observations ekobanda kosalema : na attitude, na comportement, ko engager lisolo, kolata na ye, kondima na ebengeli, intéressement na famille ya mobali na vie ya libala,  etc. Muana muasi mpe akoyebisa libota na ye ndenge muana mobali azali ko s’intéresser na ye, na ndenge amemi ye na famille na ndenge ye mpe azali komonela famille ya mobali. Soki relation ezali na chance ya kokende liboso, wana ba familles mibale bakomilengele na ba rendez-vous, na ba présentations esalemi officiellement, tee na boyokani na likambo ya versement ya dot. Tango mobali apesi dot, sima ya mariage, akozua muasi oyo akosala na ye libota mpe akobotela ye bana na kokamba libota ndenge sengeli.

Sika soki tozongeli motuna  ya ndeko Messager ya : « A quand la fin de la dot ?» ,tokoki koloba que soki dot esili, selon ba coutumes et traditions na biso,  libala mpe ekozala na raison d’être na yango te mpo garantie na yango ezali dot. Na motuna oyo etali remboursement de la dot, apayi ya bena Lulua na ba Luba e dépendaka na volonté ya ba familles. Souvent remboursement ya dot balobelaka yango soki divorce esalemi na mobulu na nkanda. De fois, famille ya mobali ekoki kosenga remboursement ou pas tout comme famille ya muasi bakoki kozua initiative bango moko mpo ba rembourser.  Souvent,  famille ya muasi ezuaka  initiative ya kozongisa dot sans même mobali a réclamer yango. Ba cas wana esalemaka mingi mingi mpo na ko sauvegarder dignité familiale, mingi mingi tango mobali aboyi muasi sans cause réelle ou soki brutalité na libala na manque de respect ya mobali na famille ya muasi eleki ndelo voir encore soki muasi asali kindumba ou atamboli na mobali mosusu.

Anaclet alobeli aspect mosusu ya coutume ya ba Luba. Ya solo, mbongo oyo bapeselaka muana muasi na libala na ye, yango mpe ekoki kosalisa libota mpo ebalela ndeko ya mobali ya muana muasi, muasi. Ezali possibilité. Kasi obligation te. Ntaba mpe epesamaka : mbuji wa nyima. Soki obali muasi ya vierge, bapesaka ntaba wana mpo na reconnaissance ya bonne éducation. Anaclet alobi malamu que libala ekoki kokufa soki mobali azali kozuila yango na qualité mercantile. Déjà le fait kaka ya kokitisa muasi na yo jusqu’à ce point, na coutume ya bena Lulua na ba Luba ezali tshibindi. Okofutela yanga amende. Okoki ko finga muasi na yo te, okoki ko se moquer na belle famille te, kobanga ba bokilo ezali likambo sacré, etc. Soki mobali azali na mutu makasi na koboya kofuta amende na kozanga respect na muasi na famille na ye, ekoki mpe kokema liwa ya mobali ou ya bana soki tshibindi ezali reparer te. Mobali na libala azali na ba contraites makasi oyo ezali kobanda na respect ya muasi na ye, ba semeki na ye tee na ba bokilo ba ye. Azali na droit ata moke te ya kozua  muasi mosusu oyo azali muasi na ye te.

Soki tozali kolobela dot, ya solo esengeli mpe totala caractère économique na yango lelo oyo. Ba familles mosusu bakoma kosenga dot sans ko tenir compte ya conjoncture économique actuelle. Tango ba coutumes na biso ebandaka, tozalaka na système économique ya substance même soki batu ya bomemgo mingi bazalaki. Kasi makambo ma bonguana, mpe Africa ekoma na système ya économie mondial, économie du marché esika valeur monétaire ezali kosala bokeseni entre baye bazali na makoki na baye bazali na yango te. Dot ekoma tango mosusu ko se baser sur niveau universitaire ya muasi, le fait que muasi afandi na poto par rapport ya mobali oyo azuami na Congo ezali mpe ko jouer, position sociale ya muasi, loposo ya muasi : fille métisse dot na ye ezalaka likolo, ou encore ordinateur portable ndenge Maître Kula apesi ndakisa, etc. Wana ezali ba dérives oyo batu bakomi kokotisa mpo na ko chosifier muasi na kokitisa valeur ya biloko ya libala. Or, libala ezali nionso wana te même soki yango ekoki ko contribuer na menage. Libala ezali d’abord  bolingo, ba valeur morales na religieux, fidélité, assistance, na solidarité.

Sika totala nini droit civil congolais elobi na oyo etali mariage

 

CODE DE LA FAMILLE

LIVRE III – DE LA FAMILLE

TITRE I – DU MARIAGE

CHAP. III – DE LA FORMATION DU MARIAGE

Paragraphe 3: De la dot

 Art. 361 :

 Le futur époux et sa famille doivent convenir avec les parents de la future épouse d'une remise de biens ou d'argent qui constituent la dot au bénéfice des parents de la fiancée.

Le mariage ne peut être célébré que si la dot a été effectivement versée au moins en partie.

Nonobstant toute coutume contraire, la dot peut être symbolique.

Art. 362 :

 La coutume applicable au mariage détermine les débiteurs et les créanciers de la dot, sa consistance et son montant, pour autant qu'elle soit conforme à l'ordre public et à la loi, plus particulièrement aux dispositions qui suivent.

Cette coutume détermine également les témoins matrimoniaux de la dot.

 Art. 363 :

 La dot ne peut dépasser la valeur maximale fixée par ordonnance du Président de la République, prise sur proposition des assemblées régionales.

 

CHAPITRE VI DE LA DISSOLUTION DU MARIAGE

Section II De la dissolution du mariage par la mort de l'un des époux

Art. 543 :

La mort de l’un des époux ne donne lieu ni au remboursement de la dote ni au paiement du solde.

Section III Du divorce

Paragraphe 4 : Des effets du divorce

Art. 579 :

Le remboursement de la dot se fera conformément à la coutume des parties; toutefois, le mari peut toujours renoncer à demander le remboursement de la dot.

Dans tous les cas, le tribunal apprécie la demande de remboursement de la dot et peut soit refuser celui-ci soit ordonner le remboursement partiel, notamment en cas de présence d'enfants, en cas de mariage de longue durée ou si l'épouse est inapte au travail.

Art. 580 :

Les libéralités faites entre deux époux à l'occasion ou pendant le mariage sont régies conformément au droit commun.

Art. 581 :

En tenant compte de toutes les circonstances, le tribunal peut accorder à l'époux désavantagé par le divorce, une quotité de biens sur les fonds propres de l'autre époux, indépendamment de la liquidation du régime qui les régissait au moment du divorce.

Le tribunal décide, selon les circonstances de la cause, si cette quotité doit être versée en une seule fois ou par fractions échelonnées.

Art. 582 :

La femme divorcée conserve le droit de recevoir secours de l'homme pendant la période de grossesse et pendant l'année qui suit la naissance de son enfant si la grossesse a commencé avant le divorce.

La femme perd le droit au secours si la non-paternité du mari est établie judiciairement.

Dans le cas où la femme a bénéficié des avantages fixés à l'article 581, il n'y a pas lieu à application de ce droit de secours temporaire.

 

TITRES III DES DISPOSITIONS FINALES

Art. 935 :

La présente loi entre en vigueur douze mois à dater de sa promulgation.

Fait à Gbado-Lite, le 1er Août 1987

 

Mobutu Sese Seko

Maréchal

 

 

 

Par ailleurs, na droit français, elobi boni ?

 

Code Civil

Livre I Des personnes

Titre V Du Mariage

 

Des qualités et conditions requises pour pouvoir contracter mariage.

Consentement au mariage

Article 146

Il n'y a pas de mariage lorsqu'il n'y a point de consentement.

 

Epayi ya mundele, consentement nde esalaka libala, yango ne garantie ya mariage.

 

Patriotiquement,

 

Emmanuel kandolo


Sujet : Point de vue d'Emmanuel Kandolo sur la dot

 

Ndeko Anaclet,

 

Bokeseni bozali kati na contrat de mariage na dot. Mpo na kolakisa bokeseni, tozua cas ya France mpo tozali kolobela mundele. Contrat de mariage esalemaka epayi ya notaire. Ye nde akopesa couple ba explications mpo na kosalisa bango  sur choix ya option oyo bakoki kosala na oyo etali régime matrimonial. Contrat de mariage  ezalaka pendant na après mariage. Contrat wana ezali kopesa couple possibilité ya kopona ba régimes matrimoniaux ekeseni :

 

1. Régime de la communauté de meubles et acquêts (régime ya communauté de biens réduite aux acquêts).

 

Yango ezali kotikela muasi na mobali droit na mutu na mutu a garder ba biens personnels  na ye : ba ndaku oyo mutu na mutu  asombaki, na biloko nionso, ba cadeaux na héritage oyo azui pendant libala. Par exemple, soki muasi ou mobali azui héritage ya famille na ye, akokotisa yango na ba biens ya libala te. Kasi possibilité ezali que muasi na mobali bandima ko gérer bomengo na bango esika moko. Soki bayokani boye, esengeli na bango ba signer ba papiers liboso ya notaire. Lisusu, na régime oyo, biloko nionso oyo bokosomba na kati ya libala ezali ya bango mibale ata soki ezali mutu moko nde asombi yango. Par exemple : mobali ou muasi asombi voiture, yango ezali ya bango mibale.

 

 

2. Régime de séparation des biens (régime ya kokabola biloko )

Awa mutu na mutu azali indépendant sur le plan juridique et financier. Donc, chacun pour soi  mpo kosangisa biloko ezali te (communauté des biens) ezali te kati na muasi na mobali, ko courir risque ensemble ezali te, ezala na gestion ya biloko, ba niongo na ba institutions financières, ezali likambo ya mosusu te mpo nutu na mutu na ndenge na ye ! Souvent, ba couples mingi bakendaka komona juge ya Tribunal ya Grande Instance (TGI), soki neti bakomi na cas ya séparation de corps ou encore soki moko azali commerçant mpe alingi te ba niongo na ye eya kolanda mosusu !  Par ailleurs, loi ezali kopesa possibilité ya une petite communauté, soki couple elingi, neti kotiya voiture ou ba biens meubles ensemble.

 

3. Régime de participation aux acquêts

Régime oyo ezali ko s’appliquer ndenge moko na régime ya séparation des biens soki  kati na muasi na mobali  bazali lisanga ou moko na bango azali na bomoyi. Kasi soki baboyani ou liwa ekaboli bango, wana moko na moko akozua katikati ya biloko (la moitié des acquêts nets de l’autre) oyo bazuaki wuta ebandeli ya libala tee na suka na yango. Awa kaka bomengo oyo ewuti kati na libala. Pas question ya kokabola biloko oyo mutu na mutu azali na yango avant mariage.

 

4. Régime de la communauté universelle (régime ya communauté étendue)

Régime oyo ezali kosangisa biloko nionso na bomengo nionso ya muasi na mobali, ezala avant mariage et pendant le mariage. Kasi na sangisa biloko wana ba crédits, ba niongo nionso mpo awa notion ya bien personnel ezali te. Esengeli kotiya nionso esika moko.

 

Na droit international privé, ba contrats internationaux ya mariage mpe ezali. D’ailleurs, convention Internationale de la Haye ezali kopesa ba éclairages à ce sujet. Toute fois, esengeli nde kozala ekenge : soki neti kati na couple moko azali Français mpe mosusu R.D.Congolais ; couple ba Francais (R.D.Congolais bobalani na R.D.Congo) ou bondimi kofanda kuna ou na étranger ou encore couple ezali na nationalité française te, kasi en situation régulière na France, etc. esengeli koyeba contrat de mariage na bango ezali kolanda régime nini ? Na cas ya divorce ekolekela ndenge nini ? Juge nini esengeli kokutana na ye ? Na ba kidiba, soki mutu ayebi droit international privé malamu ou sur conseil ya un bon juriste, akutani na mobali ou muasi ya mbongo na mikili, akumbi ye na Kinsahsa mpo basala libala kuna, soki mutu wana azali na ba intentions ya mabe, akoki kobenda légalement molongani na ye bomengo na cas ya divorce. Yango wana ezalak toujours malamu kozua ba renseignements mingi epayi ya notaire.  Kasi soki contrat ezali te awa na France, par défaut de contrat, mingi bayebaka te que d’office régime légal ya communauté d’acquêts nde ekotaka en application. Lisusu, couple ekoki ko changer régime sima ya mbula mibale ya libala.

Par ailleurs, na oyo etali dotation, esengeli toyeba que yango ezali na sens na signification moko te na epayi na biso. Dot epayi ya mundele uta na antiquité etikala ko figurer na liste ya libala te « libelum dotis uxore ». Dot ezali nde bomengo, patrimoine , héritage oyo famille ya muasi ezali kopesa muana na bango mpo akeyi na libala. Yango esalemaka bongo na ba familles aristocratiques ba nobles (oyo bazali na bomengo na makoki mingi). Tango famille epesi muana na bango ya muasi na mobali, bayebi malamu que famille ya mobali ezali na bomemngo, yango wana bango mpe bapesaka oyo ezali kolakisa bozui na bango na niveau ya likolo makasi.  Wana ezali bizaleli oyo ezali kaka kati na ba aristocrates (ezali tee lelo oyo). Même na tango ya kala, na contrat «  pactus legis salicae » ebandaki kolobela yango te mpe etikala kokomama nulle part que muasi akumbamaki na bomengo boye. Kasi eyebani que tango azali koya, famille naye ekokende kotika ye na libala na bomengo.

 Donc, to mélanger yango te na dot epayi na biso, na ba cadeaux ya libala epayi na biso na epayi  ya mindele. Dot neti symbole ou elembo ya libala epayi ya mundele ezalaka te  mpe mundele asengaka yango na tango ya libala te !

Tee lelooyo ba aristocrates ba vivaka na société selon ba rituels na bango : ba balanaka kaka bango na bango, bazalaka na lolenge na bango ya ko se tenir, elobeli na bango ezali na ba rigeur kili kili, ba manières na bango.  Il suffit kozua exemple contemporain ya ba difficultés ya ndenge nionso oyo Lady Diana azalaki na yango epayi ya ba Windsor na famille royal ya Angleterre !!!

Awa na France, ba kombo ya ba aristocrates ezalaka  mingi mingi : kingandi « de »,  Kingandi « le ». Bazali mpe naassociation na bango, Association de la Noblesse française (A.N.F).

Mpo na kosukisa, coutume mpe ezali source ya droit positif na biso. 

 

Patriotiquement,

 

Emmanuel Kandolo

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Théthé 26/08/2009 12:21

"Tosombi Mwasi"http://ayaas.blogspot.com/2007/05/la-dot-africaine.html

Joseph Pululu 22/02/2009 10:43

Et si je pouvais me permettre...de Conclure derrière Kandolo,Je soulignerai juste que le regard que nous avons porté sur ce sujet de la dot est symptamtique de notre approche des problèmes. Quelquefois, nous nous focalisons sur les conséquences, en perdant de vue les causes. dans d'autres cas, notre connaissance des problèmes reste superficielle et nous ne nous donnons pas la peine de nous documenter. Je salue l'apport inestimable en documentation et textes de lois de la part de notre aîné Kandolo. Il nous permet d'être moins péremptoire dans notre croisade contre nos "pratiques" qui, aux yeux de certains ne seraient pas adaptées à notre environnement occidentale.En fait, la question de la dot, de son montant dépend du sérieux que nous mettons pour trouver un "nzonzi" de qualité pour défendre notre cause auprès de notre belle famille. Le Nzonzi est le personnage central de tout mariage. Ce n'est ni les futurs époux et encore moins, leurs familles ou leurs fortunes. Le Nzonzi est comme un avocat. Mieux il défend votre causen mieux on s'en sort. Mais le Nzonzi est aussi le porte parole de la famille. Il doit d'abord savoir qui il défend: la lignée de celui qui va se marier, les hautfs faits de sa famille et surtout, pour les Bakongo par exemple, connaitre son "Luvila". Or aujourd'hui, nous traitons avec beaucoup de légèreté ce rôle de Nzonzi. Tout le monde s'improvise Nzonzi, alors même que nous ignorons les us des joutes oratoires. Un Nzonzi est un avocat. il vous défend mal, et vous vous retrouvez à payer des sommes colossales. il vous défend bien et vous ne déboursez que ce que vous êtes en mesure de payer. Le choix du Nzonzi, voilà ce que nous devrons apprendre, maîtriser avant de nous présenter à une palabre de mariage.Cette question de choix du Nzonzi, médiateur-avocat, notre pays en est souvent victimes dans la gestion des crises que nous connaissons depuis dix ans en RDC. Comment pouvez-vous m'expliquer que dans les différente médiations proposées à notre pays, les médiateurs sont souvent anglophones: Keth Masire, Thabo Mbeki et maontenant Olusegun Obasanjo. Un angophone pour défendre la cause d'un francophone...C'est un peu ce que nous faisons tous. Après nous nous plaigons!!!Je vous ai cité mon exemple, j'ai déboursé 4000Z pour épouser ma femme, alors que sa famille demandait 20000Z. imaginez un peu le scandale que cela aurait causé dans cet environnement occidental, où l'on joue aux "mas-tu-vu".Pour moraliser, pour reprendre les termes de Messager notre dot, il nous faut des Nzonzi de qualité. Si nous n'en avons pas, il faut les former.Mais il nous faut surtout une bonne documentation, une bonne connaissance de no us et coutumes, de nos traditions, au lieu de chercher à nous en débarrasserr, parce que nous ne les connaissons pas.
E

anaclet 21/02/2009 18:12

Emmanuel kandolo,Oyebi epayi ya mondele soki dot ezali ba protégeaka yango na contrat de mariage. Tobengi yango dot epayi ya mondele mais très souvent muasi nde a dispozaka na dot na ye. Ezali puissance économique amemi epayi ya famille ya mobali mais a se départir na propriété na yango te. Mpo en cas de divorce akoi ko kende na mbongo na ye. Celà donne l'idée d'un bon parti.

anaclet 21/02/2009 18:05

Nazalikoloba yango lokola boutad kasi ekoki koslema surtout awa na Poto. Ekomemli ya dot na kati ya code ezali malamu mpe mabe.  Soki osilisi dot te famille ya muasi ekoki ko reclamer yo yango avec huissier à l'appui. Ezali boutade mais risque esalema ezali surtout soki muasi aboti bana.Ebongaki dot etikala un fait traditionnel,ezalaki ko pekisama ba étudier yango na droit coutumier te.Vous vous imaginez un huissier reclamant la dot sous le couvert du code de la famlle?